6 ianuarie
Botezul Domnului sau Boboteaza la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Bredäng - Stockholm
Botezul Domnului sau Boboteaza la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Bredäng - Stockholm
Sfântul Ioan Gură de
Aur spune: "Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor când S-a născut, ci când
S-a botezat".
Pentru toţi creştinii, Boboteaza sau
" Dumnezeiasca Arătare" este una dintre cele mai importante sărbători
de la intrarea în noul an. Credincioşii parohiei noastre nu au uitat că în ziua de
Bobotează trebuie să meargă la biserică pentru a lua apă sfinţită de preot şi
ştiu că "Agheasma mare” se săvârşeşte numai de Bobotează şi este consumată
de credincioşi până la Odovania Botezului din 14 ianuarie, iar în restul anului se poate bea numai cu post şi cu rugăciune.
Sfinţirea Mare a apei a fost
oficiată de Bobotează în parohia noastră de către preotul paroh Gheorghe Borca.
Apa sfinţită s-a împărţit credincioşilor pentru tămăduirea sufletului şi
trupului lor. La sfârşit toţi credincioşii au fost invitaţi la Agapa
fraţească, după care s-a mers la casele enoriaşilor cu „Boboteaza”,
binecuvântându-le Aghiasma Mare, intonându-se troparul Botezului Domnului Iisus
Hristos: ''În Iordan botezându-Te, Tu, Doamne, Închinarea Treimii s-a arătat...''
Boboteaza constituie
cele trei elemente ale Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Duhul
Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer Îl
declară ca fiind Fiul Său.
Când a apărut Hristos pe malul
Iordanului, Sf. Ioan, luminat de Duhul
Sfânt, Îl recunoaşte şi-L arată mulţimilor, zicând:
"Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii" (Ioan 1, 29).
Această mărturie era necesară israelitenilor, care aşteptau pe Mesia cel
profeţit cu multe veacuri înainte. Hristos îi cere lui Ioan să-L boteze, iar
acesta, după o împotrivire de adâncă smerenie, primeşte să-L boteze. Botezul
lui Ioan era un botez de pocăinţă, nu era o taină, ci un ritual, pentru că nu
ierta păcatele. Cu botezul lui Ioan s-a botezat şi
Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de curăţire de păcate, fiind Dumnezeu-Omul,
ci pentru a ne arăta importanţa şi lucrarea botezului pe care îl va institui şi
a împlini Legea, ca să se descopere lumii Taina lui Dumnezeu cel în Treime
închinat, în numele Căruia să ne botezăm şi noi.
Sfânta Taină a
Botezului a
fost instituită de Hristos însuşi îndată după Învierea Sa din morţi, odată cu
trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri:
"Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte
Eu v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul
veacului" (Matei, 28, 19-20).
După botezul lui Hristos cerurile s-au
deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de porumbel şi a stat peste
Iisus, iar Tatăl a mărturisit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care
am binevoit!" (Matei 3, 17). Astfel, botezul primit de Hristos are şi un
alt scop: Epifania – aratarea Sfintei
Treimi - moment în care El avea să fie descoperit lui Ioan şi,
prin acesta, lui Israel, ca Fiul lui Dumnezeu şi ca Mesia.
La această dată, de
aproape 2000 de ani, apele râului Iordan, în care a fost botezat Hristos
de către Sfântul Ioan Botezătorul, curg în sens opus cursului obişnuit.