Boboteaza la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Bredäng - Stockholm

6 ianuarie  

 Botezul Domnului sau Boboteaza la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Bredäng - Stockholm

Sfântul Ioan Gură de Aur spune: "Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor când S-a născut, ci când S-a botezat".

Pentru toţi creştinii, Boboteaza sau " Dumnezeiasca Arătare" este una dintre cele mai importante sărbători de la intrarea în noul an. Credincioşii parohiei noastre nu au uitat că în ziua de Bobotează trebuie să meargă la biserică pentru a lua apă sfinţită de preot şi ştiu că  "Agheasma mare” se săvârşeşte numai de Bobotează şi este consumată de credincioşi până la Odovania Botezului din 14 ianuarie, iar în restul anului se poate bea numai cu post şi cu rugăciune.
Sfinţirea Mare a apei a fost oficiată de Bobotează în parohia noastră de către preotul paroh Gheorghe Borca. Apa sfinţită s-a împărţit credincioşilor pentru tămăduirea sufletului şi trupului lor. La sfârşit toţi  credincioşii au fost invitaţi la Agapa fraţească, după care s-a mers la casele enoriaşilor cu „Boboteaza”, binecuvântându-le Aghiasma Mare, intonându-se troparul Botezului Domnului Iisus Hristos: ''În Iordan botezându-Te, Tu, Doamne, Închinarea Treimii s-a arătat...'' 









Boboteaza constituie cele trei elemente ale Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Duhul Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer Îl declară ca fiind Fiul Său.

Când a apărut Hristos pe malul Iordanului, Sf. Ioan, luminat de Duhul Sfânt, Îl recunoaşte    şi-L arată mulţimilor, zicând: "Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii" (Ioan 1, 29). Această mărturie era necesară israelitenilor, care aşteptau pe Mesia cel profeţit cu multe veacuri înainte. Hristos îi cere lui Ioan să-L boteze, iar acesta, după o împotrivire de adâncă smerenie, primeşte să-L boteze. Botezul lui Ioan era un botez de pocăinţă, nu era o taină, ci un ritual, pentru că nu ierta păcatele. Cu botezul lui Ioan s-a botezat şi Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de curăţire de păcate, fiind   Dumnezeu-Omul, ci pentru a ne arăta importanţa şi lucrarea botezului pe care îl va institui şi a împlini Legea, ca să se descopere lumii Taina lui Dum­nezeu cel în Treime închinat, în numele Căruia să ne botezăm şi noi.
Sfânta Taină a Botezului a fost instituită de Hristos însuşi îndată după În­vierea Sa din morţi, odată cu trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri:  "Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le  în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte Eu v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului" (Matei, 28, 19-20).
După botezul lui Hristos cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de porumbel şi a stat peste Iisus, iar Tatăl a mărturisit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!" (Matei 3, 17). Astfel, botezul primit de Hristos are şi un alt scop: Epifania – aratarea Sfintei Treimi - moment în care El avea să fie descoperit lui Ioan şi, prin acesta, lui Israel, ca Fiul lui Dumnezeu şi ca Mesia.
La această dată, de aproape  2000 de ani, apele râului Iordan, în care a fost botezat Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul, curg în sens opus cursului obişnuit.

No comments: