Stockholm- 4:e upplagan av Rumänska filmdagar

4:e upplagan av Rumänska filmdagar

SPELETS REGLER 


04.03.2010 - 07.03.2010

SPELETS REGLER

4-7 mars 2010

Bio Rio, Hornstulls Strand 3, Stockholm

Rumänska kulturinstitutet i samarbete med novemberfilm

När snart sagt varje ny premiär bekräftar bilden av rumänsk films starka position på marknaden ägnar sig 4:e upplagan av Rumänska filmdagar åt livet som spel, med besök av regissörerna Corneliu Porumboiu, Razvan Radulescu och Hanno Hoefer.
  Makt, kärlek, hämnd och motstånd formar allt som oftast ett spänningsfält för spel och intriger: familjen, staten, vanans makt, ärvda traditioner eller möjligheten till ett överväldigande nytt liv. Vad eller vem är det som bestämmer spelets regler och vem är det som säger att vi måste följa dem? Flera toppregissörer ur den nya rumänska filmvågen levererar sina svar under Rumänska filmdagar med livets många spel och lekar som tema.
 Programmet har sammanställts av filmjournalisten Adina Bradeanu som närvarar vid Rumänska filmdagar. Det består dels av filmer som får svensk distribution av novemberfilm (Polis, adjektiv och Skrönor från de gyllene åren) dels av filmer som visas för första gången i Sverige (Katalin Varga och Francesca). Programmet kryddas med två 70-talsklassiker (The Stone Wedding och Reenactment) samt en utsökt överraskning till söndagens filmfrukost. Häng med! Låt spelet börja!

Schema

Torsdag 4 mars

18.00 Galapremiär Polis, adjektiv av Corneliu Porumboiu. Q&A med regissören och Roger Wilson

Fredag 5 mars

16.30 The Stone Wedding av Dan Pita och Mircea Veroiu

18.30 Polis, adjektiv

20.45 Katalin Varga av Peter Strickland

Lördag 6 mars

13.00 Polis, adjektiv

16.00 Francesca av Bobby Paunescu

18.00 First of All, Felicia av Razvan Radulescu och Melissa de Raaf. Q&A med Razvan Radulescu och Adina Bradeanu

21.00 The Happiest Girl In the World av Radu Jude

Rumänska filmdagars stora fest:

22.00 Nightlosers

Blues med folkrytmer från Transsylvanien

Södra Bar, Södra Teatern

Bandledaren Hanno Hoefer är en av regissörerna till Skrönor från de gyllene åren som visas på söndag.

Söndag 7 mars

11.00 – 14.00 Filmfrukost Telling Tales The Fall av Tarsem Singh.

Förfilmer:

The Fabulous Destiny of Toma Cuzin av Paul Negoescu och Vlad Trandafir

Reality Won’t Bite av Marius Olteanu

14.45 Polis, adjektiv

17.00 Reenactment av Lucian Pintilie

19.00 Förhandsvisning Skrönor från de gyllene åren av Cristian Mungiu, Hanno Hoefer, Razvan Marculescu, Constantin Popescu, Ioana Uricariu. Q&A med Hanno Hoefer och Adina Bradeanu

Filmen har Sverigepremiär på Bio Rio den 9 april

Alla filmer har svensk eller engelsk text. Filmerna visas som 35 mm.

Åldersgräns 15 år

Inträde

Medlemskort kostar 20 kr och är obligatoriskt

Biljett: 60 kr/film

Filmfrukost: 150 kr

Fest: fri entré med medlemskort eller festivalpass. Ordinariepris: 60 kr

Studentrabatt: 220 kr för hela festivalen (inklusive filmfrukost och medlemsavgift)

Boka/köp på www.biorio.se eller ring biokassan 08-66 99 500.

Måndag 8 mars kl 18.30

PING PONG - dubbelspel och rundpingis för alla Samtal på Rumänska kulturinstitutet, Skeppsbron 20

På engelska. Fri entré

Två filmskapare – Razvan Radulescu (First of All, Felicia) och Hanno Hoefer (Skrönor från de gyllene åren samt bandledare för Nightlosers) – och två filmkritiker – Roger Wilson och Adina Bradeanu – i ett samtal om spel, regler, skämt, allvar, musik, tid, minne och inte minst om rumänsk film i dåtid, nutid och framtid. Häng med på ett veritabelt och informellt pingpongsspel med lösa regler!

Filmpresentationer

Polis, adjektiv - Regissörsbesök

(vinnare av FIPRESCI & jurypriset, Cannes 2009)

Corneliu Porumboiu, Rumänien, 2009, 115 min. Rumänskt tal, svensk text

Efter sin uppmärksammade 12:08 Öster om Bukarest som utforskade betydelserna av ordet “revolution”, gör Corneliu Porumboiu comeback med en anti-policier som analyserar begreppet “samvete”- och vad det innebär att ha ett. Porumboius småstadspolis letar efter meningen – först i livet, sedan, bokstavligen, i ordboken. Den slutgiltiga meningen blir dock inte den han själv hittar, utan den som han får sig påtvingad av sin överordnade. Process snarare än resultat; stunder av väntan mellan händelser, snarare än händelserna i sig; språkets makt vs det visuellas makt – dessa drag tecknar en tydlig profil av Polis, adjektiv, en film om den meningsfulla rutinen mellan att vänta och att betrakta. Kanske skulle de kalla det minimalism men det finns inget minimalt i en mans tysta strävan att undgå att förstöra någon annans liv.

The Stone Wedding

Dan Pita och Mircea Veroiu, Rumänien, 1972, 90 min. Rumänskt tal, engelsk text

I dag är inspelningsplatsen för The Stone Wedding (Rosia Montana, en glesbygdskommun i västra Transsylvanien) en punkt på den politiska agendan, ett slagfält där ideella föreningar kampanjar mot hänsynslösa cyanidexploateringar av regionens guldtillgångar. Om detta finns inget i den andra filmen i vår retrospektiv av rumänsk film (tillsammans med Reenactment), en ädelsten som med modernistisk känslighet à la Bresson skildrar livets gång i Karpaterna. Två kvinnor, en änka och en brud, står i centrum. Men tänk inte så mycket på handlingen utan lägg istället märke till estetiken i en av de få rumänska filmer från 70-talet som verkligen hörde till tidens europeiska filmvågor. Bildens enkelhet är minnesvärd, liksom den ballad-liknande musiken som ger rytm åt en film där huvudpersonen är livet självt, avbildad genom väsentliga gester: kärlek, arbete, död, överlevnad.

Katalin Varga (vinnare av Silverbjörnen vid Filmfestivalen i Berlin 2009)

Peter Strickland, Rumänien/Storbritannien/Ungern, 2009, 84 min. Ungerskt tal, engelsk text

När hennes man upptäcker att han inte är biologisk far till deras son, bestämmer sig den unga mamman Katalin att det har blivit dags för att ge sig ut på spaning efter pojkens riktige far: den man som våldtagit henne 10 år tidigare. Resultatet blir en arkaisk folksaga i road movie-stil med nyanser av noir och som ständigt skiftar mellan det samtida och det urgamla alltmedan den utforskar gråzonen mellan hämnd och förlåtelse. Placerad i Transsylvaniens frodiga, djupa skogar och mästerligt berättad av en brittisk regissör som tillstår att ”det finns ingen större skillnad på jorden” än den mellan sin egen födelseplats Reading och Karpaterna, påminner denna historia indirekt om Bram Stokers fascination av regionen. Katalin Varga framstår till viss del som ganska udda i relation till den nya rumänska filmvågen, men det utgör ingen grund för att låta denna lågtonade pärla passera osedd, en film som speciellt vinner på Hilda Peters intensiva skådespeleri mot en verklighetsfrämmande bakgrund.

Francesca

Bobby Paunescu, Rumänien, 2009, 94 min. Rumänskt tal, engelsk text

Uppväxt och bosatt i Italien och Rumänien kallar den debuterande regissören Bobby Paunescu sin huvudperson Francesca, efter det italienska skyddshelgonet för invandrare. I en förvirrad och utarmad värld besatt av Italien som ”det förlovade landet” står den 30-åriga förskolelärarinnan i begrepp att uppfylla sin dröm. Men saker och ting går väldigt illa och omprioriteringar görs i sista stund. En gripande historia om hur man fångas av och så småningom faller offer för sina egna drömmar. Uppbackad av Cristi Puiu (Herr Lazarescus död) som producent var Francesca öppningsfilm i Orizzonti-sektionen vid Venedigfestivalen. Filmen orsakade våldsamma reaktioner från den högerextremistiska politikern Alexandra Mussolini som får ett ”ovänligt” omnämnande i en av filmens scener. Mussolini försökte bannlysa filmen från italienska biografer. Ärendet avgjordes i domstol och filmen lanserades i Italien i höstas.

First of All, Felicia - Regissörsbesök

Razvan Radulescu och Melissa de Raaf, Rumänien/Frankrike/Belgien/Kroatien, 2009, 120 min. Rumänskt och holländskt tal, engelsk text

Q&A med Razvan Radulescu

Efter att ha bott hos sina föräldrar i Rumänien i två veckor gör sig Felicia redo att flyga tillbaka till sitt andra hemland Nederländerna. Något går fel på vägen och hon blir istället tvungen att spendera en hel del enerverande tid i sällskap av sin mor. Snart börjar de båda minutiöst analysera den komplexa väv av ömhet, rädsla, skuld och nostalgi som knyter samman deras relation. Som rotlös kvinna, inte riktigt hemma i något av sina två länder och familjer, kämpar Felicia för att behålla sin identitet genom att förtränga spänningarna som hennes utvandrarjag åsamkar henne, samtidigt som hon försöker hålla sin mors förväntningar på avstånd. En diskret skildring av ett melankoliskt maktspel och regidebut av prisbelönte manusförfattaren Razvan Radulescu (Herr Lazarescus död) som envist hävdar att det är själva tiden – och dess påverkan på våra relationer – som är filmens egentliga huvudkaraktär.

The Happiest Girl in the World

Radu Jude, Rumänien/Nederländerna, 2009, 100 min. Rumänskt tal, engelsk text

Du är en småstadstjej i tonåren. Du har vunnit en bil i en tävling. Nu befinner du dig i huvudstaden en varm sommardag och ska delta i en reklamfilm som tack till bolaget som delade ut priset. Det finns dock ingen anledning till entusiasm: dina föräldrar har redan bestämt sig för att sälja bilen. Långa tagningar, bitter humor och familjetryck i en film som utvecklas till en långdragen making of av en 30-sekunders antireklam för en nation som skyndar att komma ikapp kapitalismen den hårda vägen. Långfilmsdebut för Sundancevinnare Radu Jude (The Tube With a Hat).

Rumänska filmdagars frukost: Telling Tales

The Fabulous Destiny of Toma Cuzin

Paul Negoescu och Vlad Trandafir, Rumänien, 2008, 11 min. Rumänskt tal, engelsk text

Toma Cuzin är en äventyrare som är av uppfattningen att det mest intressanta i livet finns alldeles runt hörnet... Filmen är ett smått ironisk grepp på romantisk fantasi och film som genre, inspirerad av The fabulous destiny of Amelie Poulain, där regissören låter rumänsk minimalism stå tillbaka för en bunt filmiska konstgrepp à la Jean Pierre Jeunet. Resultatet är en manlig variant av Amelie på låg budget, en figur som gillar gammaldags hattar och cigarrer med smultronsmak. En dag...

Reality Won’t Bite

Marius Olteanu, Storbritannien, 2008, 25 min. Engelskt tal

I Jacks värld är det artificiella vardag och känslor inget annat än skådespel: lätt att förstå eftersom han är föreståndare för en musikteater. Kort efter att han begravt sin hund möter Jack en udda man som välter Jacks syn på livet över ända, vilket får stora konsekvenser för hans konstnärliga beslut. En verklighet, en föreställning, en man och hans hund (Nåväl, något däråt…).

The Fall

Tarsem Singh, Indien/Storbritannien/USA, 2006, 117 min. Engelskt tal, svensk text

Der var en gång i 20-talets Los Angeles, en skadad liten flicka vandrar omkring i sjukhussalarna och stöter på en sängliggande Hollywood stuntman med bruten nacke. Han berättar praktfulla historier för henne, och sätter hennes fantasier i brand. Men det finns en mörk baktanke bakom hans spel. Filmen är ett tillfälle till paus från den avsiktligt oglamorösa estetiken i den nya rumänska filmvågen. Njut istället av denna luxuösa episka fantasiberättelse med exotiska bråkmakare, onda tyranner och drömlika palats. Med ett slags visuell fantasi som för tankarna till bl a Terry Gilliam och Guillermo del Toro, spelades prisbelönte Tarsems filmiska berg-och-dalbana in under fyra år och i 20 länder världen runt. Lägg till Lee Paces och rumänska barnskådespelerskan Catinca Untarus utmärkta skådespeleri och du har en utsökt start på din söndag.

Reenactment

Lucian Pintilie, Rumänien, 1968, 100 min. Rumänskt tal, engelsk text

Två unga män tvingas av polisen att ställa upp som skådespelare i en rekonstruering av ett fyllebråk för en undervisningsfilm. Rekonstrueringen driver filmteamet och poliserna till vansinne. Under inspelningen avslöjas inte bara spänningarna mellan folket och maktövarna utan också sprickorna i själva maktsystemet. Filmad i cinema vérité-stil var Reenactment en film som kom att utmana kommuniststatens förtryckande hegemoni och den förblir en av sin tids modigaste östeuropeiska filmer. Det sägs att den nya rumänska filmvågen fick inspiration från Pintilie, en regissör som ofta uppmärksammats av filmveteraner ur sin egen generation inte bara för sin estetik utan även för sitt skarpsinniga moraliska ansvar. Ett av huvudargumenten i Porumboius Polis, adjektiv ligger i kampen mellan samvete och makt. Pintilies Reenactment är ett exempel på en liknande kamp drygt 40 år tidigare.

Skrönor från de gyllene åren - Regissörsbesök

Cristian Mungiu, Hanno Hoefer, Razvan Marculescu, Constantin Popescu, Ioana Uricariu, Rumänien, 2009, 131 min. Rumänskt tal, svensk text

Q&A med Hanno Hoefer. Filmen har Sverigepremiär på Bio Rio den 9 april

Livet under Ceausescu var inget att skratta åt, vilket tydligt visar sig i Cristian Mungius Guldpalmvinnare 4 månader, 3 veckor och 2 dagar. Inte desto mindre, humorn var det som räddade rumänerna undan 1980-talets absurdistiska djungel. Den gav upphov till leenden och skratt mitt i all vardaglig överlevnad. Skrönor från de gyllene åren, en collagefilm initierad, samregisserad och producerad av Mungiu, utforskar fem vandringssägner från den tiden – ironiskt kallad “gyllene eran” – som alla vittnar om människors resursfulla förmågor. Varje episod har sin speciella ton, från sanslöst lustiga scener till svart humor präglad av melankoli. Med titlar som ”Legenden om luftförsäljarna” och ”Legenden om kycklingchauffören” mytifierar episoderna en rad olika komiska sammanhang i syfte att visa hur man tar itu med en värld av förtryck med hjälp av lättsinnig existentialism. Förresten, hur slaktar man en gris i en höghuslägenhet utan att väcka grannarna?

Tack till

Bogdan Olteanu, Films Boutique, HiFilm, Kosmorama, Mandragora, Memento Films International, NFTS, Paul Negoescu, Romanian Film Centre, Scanbox Entertainment Finland Oy, The Match Factory GmbH, Transilvania Film, Vlad Trandafir.

No comments: