Parohia Ortodoxă Română ”Adormirea Maicii Domnului ” din Bredäng – Stockholm
vă invită la ”HRAM”
Cuvântul “hram” provine din limba slavonă şi înseamnă “casă”. Hramul unei biserici este prilejul de a înţelege mai bine că biserica noastră este Casa în care sălăşluieşte Dumnezeu împreună cu Sfinţii Săi. În această casă suntem chemaţi şi invitaţi cu toţii să formăm o familie duhovnicească, locaş al comuniunii cu Dumnezeu dar şi cu noi toţi. Aici, putem spune că este singurul loc unde toată lumea este “acasă”.
În cultul ortodox, Maicii Domnului îi acordăm preacinstire sau supravenerare, iar celorlalţi sfinţi – cinstire. Aşa cum mărturisim în rugăciunile şi slujbele noastre, ea este „mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii“. Maica Domnului este Maica Vieţii, cea care a născut pe Hristos Mântuitorul şi care ne ajută la mântuire prin rugăciunile de mijlocire către Fiul său, Biruitorul morţii. Ea este Împărăteasa heruvimilor, cămara întrupării lui Dumnezeu, uşa luminii, uşa vieţii și scara spre cer.
La început, sărbătorile închinate Maicii Domnului nu se deosebeau de praznicele împărăteşti ale Mântuitorului Hristos. Ulterior, ca răspuns al Bisericii creştine împotriva ereziilor, a trebuit - prin Sinoadele Ecumenice al III-lea (din 431, de la Efes) şi al IV-lea (ţinut la Calcedon, în 451) - să se stabilească dogma privind persoana Maicii Domnului, care a fost recunoscută ca Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioară. Putem considera că secolul al V-lea reprezintă momentul în care s-au definitivat dogmele privitoare la Maica Domnului şi, odată cu aceasta, sărbătorile şi cultul acordat Sfintei Fecioare Maria au primit o importanţă deosebită, stabilindu-se şi Postul Adormirii Maicii Domnului.
După Sfântul Simeon al Thesalonicului (Patrologia Graeca 155, col. 901), acest post este ţinut pentru a cinsti şi mai mult cele două praznice care sunt în această perioadă, adică Schimbarea la Faţă a Mântuitorului Hristos (6 august) şi Adormirea Maicii Domnului (15 august). Prima sărbătoare este dătătoare de lumină, iar a doua este aducătoare de milostivire şi de mijlociri înaintea lui Dumnezeu pentru noi oamenii. Ca vechime, Postul Maicii Domnului este cel mai nou dintre toate cele patru posturi. Acest post este, (după cel al Paştilor şi al Crăciunului), al treilea ca însemnătate.
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului este socotită de mai mulţi teologi drept „Paştele verii“, fiind sărbătoarea cea mai cunoscută în popor din acest anotimp şi cea mai importantă din cele închinate Născătoarei de Dumnezeu. După cum bine ştim, mai avem încă trei sărbători mari închinate Maicii Domnului: Buna Vestire, Naşterea Maicii Domnului şi Intrarea în Biserică. În privinţa asprimii acestui post, Postul Maicii Domnului se aseamănă cu cel al Paştilor şi trebuie menţionat că, în această perioadă, nu se săvârşesc nunţi.
În Noul Testament Maica Domnului a fost prea cinstită de Elisabeta, mama Sfântului Ioan Botezatorul, care “s-a umplut de Duhul Sfânt” şi a zis: “Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?” (Luca 1, 41-42). După salutarea Elisabetei, însăşi Prea Sfânta Fecioară a mărturisit, ca într-o profeţie, că pe ea “o vor ferici toate neamurile” (Luca 1, 48).
Când a binevoit Hristos, Dumnezeul nostru, să ia la Sine pe Maica sa, cu trei zile mai înainte a făcut-o să cunoască, printr-un înger, mutarea ei de pe pământ la viaţa cea cerească. Născătoarea de Dumnezeu s-a bucurat cu bucurie mare şi s-a suit degrabă în Muntele Măslinilor, ca să se roage.
S-a întors, apoi, acasă şi a pregătit toate cele de îngropare, încredinţând pe vecine că, mutându-se la ceruri, nu numai pe ele nu le va uita, ci pe toată lumea o va cerceta şi o va ocroti. Şi a împărţit văduvelor sărace veşmintele sale. Apoi şi-a luat iertăciune de la toţi şi, culcându-se pe pat, a făcut rugăciune pentru întărirea lumii. Binecuvântând pe toţi cei de faţă, şi-a dat sufletul în mâinile Fiului şi Dumnezeului ei. Şi multe vindecări s-au împărtășit tuturor celor bolnavi, prin binecuvântarea ei.
S-a făcut, atunci, tunet mare şi au venit de la marginile lumii, ca pe nişte nori, toţi Apostolii lui Hristos, la casa Maicii Domnului din Ierusalim. Şi, începând Petru cântarea cea de îngropare, Apostolii au ridicat patul şi au petrecut, până la mormânt, trupul cel primitor de Dumnezeu. Sosind în satul Ghetsimani şi aşezând în mormânt trupul Maicii Domnului, Apostolii au zăbovit acolo încă trei zile, aşteptând pe Apostolul Toma care, din dumnezeiască rânduială, lipsea. Sosind, Toma Apostolul era întristat că nu se învrednicise să vadă şi el chipul adormit al Maicii Domnului, ca şi ceilalţi Apostoli. Cu hotărâre de obşte, s-a deschis mormântul pentru el. Când s-a deschis, s-au minunat, căci au aflat mormântul fără sfântul ei trup şi era numai giulgiul lăsat, ca mângâiere şi mărturie nemincinoasă a mutării Născătoarei de Dumnezeu, cu trup cu tot, la ceruri. Maica Domnului, cu trupul schimbat, viu şi proslăvit, a fost mutată la ceruri, ca o pârgă a întregii omeniri şi acolo se roagă de-a pururi pentru noi.
Biserica noastră o are ca ocrotitoare pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, prin Praznicul Adormirii Maicii Domnului, şi îşi serbează hramul în fiecare an la 15 august.
Si în acest an, în ajunul sărbătorii, în seara zilei de 14 august, se va săvârşi, începând cu ora 18.00, Vecernia Mare şi Prohodul Maicii Domnului, înconjurându-se biserica cu Sfântul Epitaf. Slujba va fi oficiată de Preasfinţitul Părinte Macarie Drăgoi, Episcopul Europei de Nord, alături de Părintele Paroh Gheorghe Borca şi de un sobor de preoţi şi diaconi slujitori.
Duminică, 15 august, orele 11.00 Liturghia Arhierească săvârşită de către Preasfinţitul Părinte Episcop Macarie şi soborul de preoţi şi diaconi, iar după slujbă se va organiza o procesiune la locul pe care se înalţă noua biserică a parohiei noastre cu hramul Adormirea Maicii Domnului. După rânduiala Bisericii noastre, la Liturghia hramului vor fi pomeniţi ctitorii şi binefăcătorii sfântului locaş. La final se va organiza îndătinata agapă frăţească.
Prin urmare, sunteţi invitaţi la sărbătoarea hramului Bisericii „Adormirea Maicii Domnului” din Bredäng – Stockholm; Bredängsvägen 260; 127 02 Skärholmen, prin participarea la slujbele speciale rânduite cu acest prilej binecuvântat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment